1Az Origó-Házban, az Európai Unió és a Magyar Kormány és Pécs M.J.V. Önkormányzat támogatásával megvalósuló események fókuszában a korosztályok együttgondolkodása, az öntevékenység előmozdításának támogatása áll.

Az ifjúság és idősebb korosztály részvételével egészségnapot szerveztünk, melynek fókuszában az ifjúság állt. Főbb témakörök az esküvői hagyományok, a felelős házasélet, a gyermeknevelés praktikus tanácsai voltak.

A pályázati projekt lényege, a szenior korcsoport és az ifjúság öntevékenyítése, érzékenyítése, kapcsolódási pontok keresése. A helyszínen még tartott az előző program, a Népfőiskola keretében szervezett Dallamok útján kórustalálkozó, ahol tetőfokára hágott a hangulat. Az egészségnapra korábban érkezőket egy közös tánc erejéig bevontuk a szeniorok számára szervezett népfőiskolai alkalomba, ahol az idősebbek megmutatták a magyar népi tánclépéseket, az esküvői szokásokról ejtettek néhány szót és magyar népi dallamokra perdítették táncra az ifjakat. Így alakult ki, hogy egy negyed órára közös esemény valósult meg, rendkívül jó légkörben. Mindkét program résztvevői pozitívan élték meg a történéseket. Ezután egy emeleti előadóteremben kötetlen hangulatban várták a programjuk kezdetét a kisgyermekes családok, egy ifjú pár és még néhány idősebb résztvevő.

2Az előadó Kis Varga István volt, aki az idősebb, - az egyesület tagságába tartozó - tapasztalt 40-50 év házaséleten túl lévő szeniorok segítségével vezette elő a témaköröket kötetlen formában, a másik moderátor az ifjúság részéről Eke Zsolt volt. Az esemény - jellegéből adódóan - nem klasszikus formában, asztalnál ülve zajlott a kisgyermekek részvétele miatt. Vendéglátással vártuk a családokat, volt pelenkázási bemutató, tortaverseny, és sok értékes információval gazdagodhattak a résztvevők ahhoz, hogy teljes és sikeres családi életet élhessenek. Volt játszási lehetőség, és a legkisebbekkel bejárták a szülők az épületet, mikor a kicsik elunva az eseményeket „megindultak”. A visszajelzések rendkívül pozitívak voltak, hiszen széleskörű ismeretekhez juthattak a házasulandók és a már párkapcsolatban élők, emlékezetes adomákkal, az egészséges és hosszú házasság titkaiból, a felelősségteljes gyermekvállalásból. Az esküvői hagyományokból a jegygyűrű volt az első, mely Egyiptomból származik, a végtelen összetartozás és a hűség jelképeként. Szép hagyomány a menyasszony apja által történő átadása a vőlegény számára, valamint a leány – és legénybúcsú szokása is különböző módokon alakult az idők során. A fehér esküvői ruha az ártatlanságot, a vörös menyecskeruha annak elvesztését, a rizsszórás a jólétet hivatott szimbolizálni, és fontos valami kölcsön, új, régi és kék viselése a menyasszony számára. Az esküvői csokor „elkapása” a következő nászt vetíti elő, e témánál érdekességként szóba kerültek gyógynövényes, ehető csokrok is. Megtudhattuk, hogy a gyermeknevelés  a fogamzással, a gyermekvárásra való felkészüléssel kezdődik, hogy a várandósság, a szülés és az azt követő hetek a család életében teljesen új helyzetet teremtenek még akkor is, ha nem az első gyermek születik. Különös hangsúlyt kapott minden szinten az egymásra való kölcsönös odafigyelés, melynek során a testi folyamatok mellett a lélek változásaira is fokozottan figyelmet kell fordítani. Elsődlegesen szeretetet és időt kell adni közösen a család, és egyénileg is a párunk és a gyermek számára, ez minden jó kapcsolat alapja. A szeretetet érző fél, legyen az a társ vagy gyermek, mindig magabiztosabb, nagyobb önbizalommal rendelkezik. Fontos az egymás iránti rugalmasság, hiszen az életnek mindig van olyan területe, a gyermekkornak olyan időszaka, mely több odafigyelést igényel. Közös tevékenységeinkben olyan kikapcsolódási formákat kell választani, mely minden résztvevő számára örömet okoz. Az egyensúly a családi élet minden területén fontos, a túl nagy önfeláldozás nyomán követelőző, hisztis gyermeket nevelhetünk. A „majomszeretet” nem követendő példa! Érdekesség volt, hogy a gyermeknevelésben is vannak trendek, hiszen a szigort a nagyobb elfogadás váltotta fel az évek során. A következetesség és a pozitív megerősítés jelentősége azonban nem sikkadt el az idők során, ez segíti az egészséges önismeret kialakulását. A pályázati projekt egyik fő vonala a példamutatás, amit saját életében az ifjúságnak is követnie kellene ahhoz, hogy szerető, odafigyelő légkörben nevelhesse gyermekét, felelősségteljes, értékes felnőtté. Szülőnek lenni nem egyszerű, de a világon a legcsodálatosabb feladat. Az ifjú pár bekapcsolódását az eseményekbe emléklappal és vendéglátással köszöntük meg. A kötetlen program teret adott a különböző korosztályok közötti példamutató együttműködésnek.